پایگاه های اطلاعاتی تحت پوشش شبکه Rose-Net

Emerald

 نام پایگاه انتشاراتی:               Emerald (امرالد)

نام شرکت مادر:   MCB UP Ltd

نمایندگی در ایران:  موسسه Rose System  دارای شبکه Rose-Net

سابقه انتشارات: Emerald نام تجاری شرکت MCB است که به عنوان شرکت انتشاراتی مستقل در سال 1967 در انگلستان تأسیس شده است.

نوع اطلاعات: نشریات الکترونیکی (E-Journal) و پایگاه اطلاعاتی                         الکترونیکی (E-Databases)

تعداد پایگاه‌های اطلاعاتی: 8 مورد

شماره نشریات الکترونیکی: بیش از 100 نشریه الکترونیکی

خدمات الکترونیکی دیگر: هشدار و اطلاع‌سانی‌ در مورد منابع‌ جدید                                      (Alert Services)

موضوع‌های اصلی: مدیریت؛ کسب و کار، کتابداری و اطلاع‌رسانی

نوع دسترسی: اینترنت

زبان: انگلیسی

الف ـ کلیات

پایگاه اطلاعاتی Emerald  یکی از نامدارترین ناشران دانشگاهی و یکی از ناشران طراز اول در زمینه بازاریابی، منابع انسانی و مدیریت کتابداری و اطلاع‌رسانی است. تولیدات اصلی پایگاه اطلاعاتی Emerald شامل بخش‌های زیر است:

-     نشریات     Emerald

-     چکیده‌ها

-     بررسی‌های مدیریتی

-     متن کامل    (Full text)

پوشش‌ موضوعی: حسابداری، حسابرسی و اقتصاد؛ مدیریت اطلاع‌رسانی؛ توسعه و مدیریت مجموعه‌های کتابخانه‌ای؛ مدیریت کتابخانه‌ای و خدمات اطلاع‌رسانی؛ فن‌آوری کتابخانه‌ای؛ مدیریت تدارکات و زنجیره عرضه؛ بازاریابی؛ مدیریت عملیات و تولید؛ مدیریت پلیس؛ مدیریت بخش عمومی؛ مدیریت کیفیت؛ آموزش؛ محیط ساختمانی؛ پیگیری توسعه حرفه‌ای؛ آموزش؛ مهندسی و علوم مواد؛ مدیریت محیط زیست؛ غذا و تغذیه؛ مدیریت عمومی؛ مدیریت مراقبت‌های بهداشت؛ مدیریت خدمات و پذیرایی؛ مدیریت منابع انسانی

1. بخش تمام متن (Full text)

بخش تمام متن (Full text) پایگاه Emerald که موضوع اصلی معرفی ماست دربرگیرنده همه مباحث عمده مدیریتی از بازاریابی و تدارکات، عملیات، تولید و منابع انسانی گرفته تا مدریت کتابخانه‌ای است. این مجموعه دربرگیرنده بیش از 40 هزار مقاله برگرفته از بیش از 100 نشریه بسیار معتبر حوزه مدیریت است که این تعداد هر ماه افزایش می‌یابد. بخش تمام متن یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند جستجوی Online است که منبع ارزشمند علمی برای دانشگاهیان، دانشجویان و کارشناسان زمینه‌های مدیریتی به شمار می‌رود.

      برخی آمار و ارقام به عنوان نقاط قوت بانک های اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی پایگاه Emerald محسوب می شوند که از آن جمله می توان به وجود 87 نشریه مدیریتی و 24 نشریه علوم کتابداری و اطلاع رسانی اشاره کرد.

      دانشگاه ها و مدارس عالی بسیاری در میان مشترکان تولیدات تمام متن      (Full text) هستند که شمار آنها به بیش از هزار مورد می‌رسد.

     قابل توجه است بدانید در نیمه نخست سال 2003 میلادی، کاربران پایگاه اطلاعاتی Emerald به طور متوسط ماهیانه 650 هزار مقاله دان لود (Download) کرده‌اند.

       محتوای پایگاه Emerald جهانی است و 46 درصد آن اروپایی، 29 درصد متعلق به آمریکای شمالی و 25 درصد نیز از دیگر نقاط جهان است.

 2. بخش Management First

پایگاه اطلاعاتی Emerald  همچنین بانک اطلاعاتی مدیریتی Management First را ارائه می‌دهد.

       این بانک اطلاعاتی مدیریتی یک مجموعه اطلاعات جهانی پویا و جدید گروه Emerald است که به طور ویژه برای رهبران و مدیران تهیه شده است. بانک اطلاعاتی یاد شده می‌تواند دیدگاه‌های نوین را در پاسخ به مسائل پیچیده مدیریتی امروز ارائه دهد.

 1. روش انتخاب و دسترسی به منابع

یکی از بخش های  بسیار مهم و کارآمد صفحه اصلی پایگاه Emerald  ، بخش دسترسی به تولیدات ما (Access our Products)  است که در بالای سمت راست صفحه اصلی قرار گرفته است.

            کاربر امکان دسترسی به مطلب مورد نظر را با انتخاب یکی از چهار بخش زیر فراهم می‌سازد:

-         Full text (تمام متن)

-        Management Reviews (بررسی‌های مدیریتی)

-         Abstracts (چکیده‌ها)

-        Emerald Journals (نشریات امرالد)

 2. جستجو

با انتخاب عنصر Full text  (تمام متن) در این بخش، کاربر وارد صفحه جستجوی سریع (Quick Search) می‌شود که می‌توان با وارد کردن واژه یا واژه‌های مورد نظر به جستجو پرداخت

                تیک زدن اختیاری عناصر درون صفحه جستجو کمک بیشتری به دقت جستجو خواهد کرد که این موارد عبارتند از:

-     All Fields (Including Full text) (همه زمینه‌ها – شامل منابع تمام متن)

-      All Fields (Excluding Full text)(همه زمینه‌ها- به جز منابع تمام متن)

-          Journal Title(عنوان نشریه)

-         Company Name (نام شرکت)

-         Abstract (چکیده)

-         Author (نویسنده)

-         Keywords (کلیه واژه‌ها)

-         Article Title (عنوان مقاله)

همچنین اگر عنصر Truncation  را هنگام جستجو تیک بزنید، امکان جستجو واژه‌های مرتبط با واژه مورد نظر شما را می‌دهد. به عنوان مثال، در صورت تیک زدن عنصرtruncation  و تایپ کردن واژه economy ، سیستم جستجو واژه های نزدیک به آن مانند economies و economic  و غیره را برای کاربر جستجو می‌کند.

3. جستجوی پیشرفته

جستجوی پیشرفته امکان دقیق‌تری برای جستجوی مطلب مورد درخواست کاربر است که در آن می‌توان عناصر زیر را انتخاب و جستجو را به هدف نزدیک‌تر کرد:

-         Fields (زمینه‌ها)

-         Text Boxes (4) (کادر ویژه تایپ واژه یا واژه‌های مورد جستجو تا تعداد 4 مورد)

-         Truncation (امکان جستجوی واژه‌های نزدیک به واژه مورد جستجو)

-         And, or, not (کاربرد «و»، «یا» و «نه»)

-         Journal Title (عنوان نشریه)

-         Particular era (چارچوب زمانی)

-         Sort the results by relevancy (تنظیم نتایج به ترتیب ارتباط آنها)

-         Limit to subscribed titles (محدود کردن جستجو به عناوین مورد اشتراک کاربر)

1-3. Style (سبک نوشتار)

یکی از عناصر جالب توجه در جستجوی پیشرفته، عنصر Style (سبک نوشتار) است که می توان با باز کردن کادر مربوط به آن All styles (همه سبک‌ها) و یا سبک‌های خاصی را مانند موارد زیر انتخاب کرد:

-         Case Study (مطالعه موردی)

-         Comparative / evaluation (تطبیقی / ارزیابی)

-         Journalistic (روزنامه‌ای)

-         Literature Review (بررسی ادبیات یک رشته)

-         Survey (پیمایشی)

-         Technical (فنی)

-         Theoretical (نظری)

-         و غیره

2-3. Sort Results (ترتیب نتایج جستجو)

ترتیب نتایج جستجو (Sort Results) به تفکیک سه مورد زیر قابل انجام است:

-         Relevancy (مرتبط بودن)

-         Newest First (به ترتیب تأخر)

-         Oldest First (به ترتیب تقدم)

3-3. آغاز جستجوی پیشرفته

پس از انجام کلیه تنظیمات مربوط به جستجوی پیشرفته، عبارت سبز رنگ Search now را در همان صفحه کلیک می‌کنیم و منتظر ارائه نتایج می‌شویم.

            طبیعی است که با محدودتر کردن هر چه بیشتر جستجو، تعداد یافته‌های ما کمتر خواهد شد.

            کلیک کردن بر روی عنوان مورد نظر در فهرست نتایج جستجو یا جستجوی پیشرفته، ما را به صفحه‌ای منتقل می‌کند که در آن توضیحاتی درباره آن مطلب به همراه abstract  (چکیده) آن آمده است.

4-3. انواع فورمت‌ها

در پایین صفحه یاد شده کادر کوچکی می بینیم که انواع فورمت‌های موجود برای دانلود کردن مطلب مورد نظر را تیک می زنیم  و عبارت سبز رنگ Request document را برای دستیابی به فایل کلیک می‌کنیم. فورمت‌های مزبور عبارتند از:

- HTML

-  PDF (Full Document)(تمام متن PDF)

- PDF (File Download) (دان لود فایل PDF)

- PFD (Page at a time) (صفحه در یک نوبت PDF)

4. Browse (مرور)

مرور (browse) یکی از امکانات پایگاه اطلاعاتی Emerald است که پس از ورود به بخش Full text قابل بهره‌برداری است.

            در این هنگام، برگه (tab)  مربوط به browse واقع در بالای صفحه Full text باید انتخاب شود تا کاربر بتواند به صفحه browse برود.

            کادر مربوط به browse  دارای یک بخش برای تایپ کردن واژه‌ یا واژه‌های مورد نظر است

همچنین امکان تیک زدن عناصر داخل سه بخش زیر برای دقت بیشتر کار وجود دارد:

·          Journals (نشریات)

-         Journal Title (عنوان نشریه)

-         LC Classification (شماره رده‌بندی کنگره)

-         Subject (موضوع)

·        Articles (مقالات)

-         Keyword (کلید واژه)

-         Article Title (عنوان مقاله)

-         Author (نویسنده)

·       Limit browse (محدود کردن مرور)

-        Browse only my subscribed journal (تنها مرور نشریات مورد اشتراک من)

-         Browse all journals (مرور همه نشریات)

پس از انجام تنظیمات یاد شده در بالا، مطلب، واژه‌ یا نشریه مورد نظر خود را در کادر مربوطه تایپ می کنیم  و تکمه Go را کلیک می کنیم  تا نتیجه Browse ارائه شود. همچنین می‌توان عنوان مورد نظر را با بهره‌گیری از فهرست الفبایی همین صفحه پیدا کرد.

5. هشدارهای پایگاه اطلاعاتی امرالد (Emerald Alerts

این پایگاه امکان دادن هشدار یا خبر فوری اضافه شدن مطالب جدید مورد نظر شما را به پایگاه اطلاعاتی  Emerald ارائه می‌دهد.

            هشدارهای پایگاه Emerald به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1.       Saved Search Alert (هشدار جستجوی ذخیره شده)

2.       TOC Alert (هشدار فهرست مطالب

3.       Weekly Digests (برگزیده های Emerald در هفته جاری)

1-5. هشدار جستجوی ذخیره شده

پس از هر جستجو در پایگاه Emerald  ، کاربر می تواند آن را به بخش هشدار (Alert) خود اضافه کند. هر بار که مقاله جدیدی به بانک اطلاعاتی اضافه می‌شود، توضیح مختصری از آن مطابق با جستجوی کاربر به نشانی پست الکترونیکی وی ارسال می‌گردد.

        برای این کار باید در منوی بالای صفحه (search) بر روی عبارت Emerald Alert کلیک کنید

 

        صفحه Emerald Alert (هشدار پایگاه Emerald) باز می‌شود و می‌توانید یکی از سه نوع هشدار پایگاه را انتخاب و روی آن کلیک کنید. در این جا، ما مورد نخست یعنی Saved Search Alert (هشدار جستجوی ذخیره شده) را برمی‌گزینیم.

         در این مرحله، صفحه دیگری باز می شود که کاربر باید نام و پست الکترونیکی (email) خود را در آن وارد وکلمه سبزرنگ submit (ارسال)‌را کلیک کند

     صفحه بعدی، همان صفحه Emerald Saved Search Alert (هشدار جستجوی ذخیره شده پایگاه Emerald) است که چون شما برای بار نخست هیچ مورد ذخیره شده قبلی ندارید داخل کادر پایین صفحه عبارت You currently have no saved searches (شما اکنون جستجوی ذخیره شده ندارید) به چشم می‌خورد. شما باید روی عبارت سبز رنگ subscribe to new alerts (اشتراک هشدارهای جدید) کلیک کنید.

       در صفحه بندی واژه یا واژه‌های مورد جستوی خود را وارد می‌کنید و تنظیمات مربوطه را تیک می‌زنید و روی عبارت سبز رنگ Search Now کلیک می‌کنید تا جستجو شروع شود.

      در بالای صفحه بعدی، بر روی عبارت سبز رنگ save search as email alert کلیک کنید تا درخواست شما جزء فهرست هشدار جستجوهای ذخیره شده قرار گیرد.

    صفحه بعدی دارای کادری است با عنوان pending saved search  که واژه یا واژه های  جستجو شما زیر عبارت search expression در آن آمده است. شما باید برای جستجوی خود نامی برگزینید تا امکان مدیریت آن در مراجعات بعدی آسان‌تر باشد. این نام  باید زیرعنوان search name در همان‌ کادرتایپ شود.

            در ضمن شما می‌توانید حداکثر تعداد موارد ارسالی هفتگی به email خودتان را در همین کادر زیر عنوان Max hits per week تعیین کنید و  عبارت سبز رنگ add را در کنار آن کلیک کنید.

2-5. هشدار فهرست مطالب

در صورت انتخاب TOC (Table of Contents) Alert (هشدار فهرست مطالب) از بخش Emerald Alert که در بخش 1-5 توضیح داده شد، شما وارد صفحه ای  می‌ شوید که باید مشخصات فردی خود را وارد و نشریات مورد نظر خود را در همان صفحه تیک بزنید و کلمه سبز رنگ submit را در آن صفحه برای ارسال کلیک کنید.

      صفحه بعدی با کادری که عبارت سبز رنگ confirmation  (تأیید) در آن دیده می‌شود، باز خواهد شد. نشریات مورد نظر شما در آن کادر آورده شده است. به محض انتشار نشریات مزبور در پایگاه Emerald  ، فهرست مطالب آن به نشانی پست الکترونیکی شما ارسال خواهد شد.

3-5. هشدار برگزیده های  Emerald  در هفته جاری

این بخش خلاصه‌ای از نشریات جدید پایگاه Emerald  را به پست الکترونیکی شما ارسال می‌کند.

      برای این کار باید روی Emerald Alert (هشدار Emerald) که در بخش 1-5 اشاره شد، کلیک کنید و سپس عبارت  Weekly Digest را انتخاب نمایید.

صفحه‌ای ظاهر می شود که در آن فرم مشخصات و زمینه مورد علاقه شما باید پر و submit (ارسال) شود.

برای دریافت نسخه PDF با ایمیل اینجانب تماس حاصل فرمایید

 



آخرين مطالب

 
ADS

آمار بازيد

درباره ما