'مشترک گرامی، در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی عدد 1 را به شماره .... ارسال کنید...'، این پیامکی است که این روزها به مشترکان اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، این پیامک هرچند دیرهنگام سر از گوشی های تلفن همراه درآورد اما با این وجود، تعیین کننده تکلیف پیامک هایی است که گاه نیمه شب، کاربران تلفن همراه را آزرده خاطر می کند.

اواخر زمستان سال گذشته بود که بار دیگر مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت کسب تکلیف اپراتورهای تلفن همراه از مشترکان تاکید کردند و اینک با گذشت حدود دو الی سه ماه، اپراتورها به این فرمان اجابت کرده اند اما همچنان به ارسال پیامک تبلیغاتی ادامه می دهند!

این روزها در حالی به مناسبت 17 ماه مه روز جهانی ارتباطات بازار حرف و سخن درباره نوآوری ها در این عرصه داغ است که پدیده های دیروز ارتباطات هر روز ابعاد جدیدی در زندگی بشری پیدا می کنند.

فعالان عرصه تبلیغات که برای گرم کردن میدان عمل خود،ابزارهای مختلف ارتباطی را آزموده اند این روزها اشتیاق بیشتری به استفاده از پیامک های تبلیغاتی نشان داده اند و بر راه های ممر درآمد اپراتورهای تلفن همراه افزوده اند.

محتوای این پیامک ها حوزه های مختلفی از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا سیاست را در بر می گیرد و گاه حجم بالای پیامک های ارسالی در زمان تبلیغات انتخابات، گوشی های تلفن همراه مشترکان را نشانه می گیرد.

گذشته از این، پیامک های تبلیغاتی به عنوان وسیله ای برای رونق در کسب و کار بیش از سایر حوزه ها مورد توجه است.

'از دستور نقشه تا جواز، نظارت و اجرا. گروه ... شماره ....'؛ 'فرصت طلایی تخفیف نصب و شارژ رایگان اینترنت پرسرعت...' ؛ 'ایمپلت اصل ساخت کشور ... فقط یک هفته با قیمت 995 هزار تومان'؛ 'به هر نیاز شما پاسخ می دهیم، به شماره .... پیامک بزنید' و 'سرویس ارسال انبوه پیامک. هر پیامک ... ریال' مشتی از خروار هزاران پیامکی است که برای رونق و کسب درآمد به مشترکان تلفن همراه ارسال شده است.

ارسال این پیامک ها در حالی تا پیش از این بدون کسب اجازه از مشترکان ارسال می شد که به اعتقاد شماری از کارشناسان، شماره تلفن همراه افراد، حریم خصوصی آنها تلقی می شود و ورود غیرهماهنگ به این حریم و اختلال در ارتباطات مشترکان نقض حقوق شهروندان تلقی شده و مذموم و ناپسند است.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد رعایت حقوق مشترکان، تمامی اپراتورها را موظف کرده است که برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائید این کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت کرده و پس از تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خدمات را آغاز کنند.

براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کرده و قبل از هرگونه اقدام، راهکارهای اجرایی این کار را با رگولاتوری هماهنگ و تائیدیه لازم را دریافت کنند.

مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون کسب اجازه قبلی از مشترک از روز 19 بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند؛ با این وجود، تداوم ارسال پیامک تبلیغاتی همچنان مورد اعتراض برخی مشترکان است.

در میان مشترکان تلفن همراه، ارسال پیامک های تلفن همراه موافقان و در عین حال مخالفانی جدی دارد.

برخی از مشترکان نظیر علی اسلامی به این پیامک ها به منزله برخورداری از یک فرصت رایگان نگاه می کنند.

اسلامی 29 ساله با اشاره به مصرع 'هر که را افزون خبر جانش فزون' می گوید: زحمت پیامک های تبلیغاتی تنها فشردن دکمه گوشی تلفن همراه برای باز کردن پیامک است و در قبال آن، برخی اطلاعات و تبلیغات تصادفی ممکن است در زندگی پرمشغله امروز یاریگر ما باشد.

نسرین محمدی، بانوی 42 ساله نیز نگاه مثبتی به پیامک های تبلیغاتی دارد اما ملاحظاتی را نیز قایل است.

خانم محمدی می گوید: نگاه من به تبلیغات پیامکی مثبت است اما باید در نظر داشت که متاسفانه این تبلیغات یکسویه است و تنها منافع شرکت ها را در بر می گیرد نه شهروندان.

این بانوی شیرازی با اشاره به مضامین برخی پیامک های تبلیغاتی می گوید: ارسال پیامک بدون اجازه باید منافع دوجانبه برای ارسال کننده و دریافت کننده در بر داشته باشد و شرکت های تبلیغاتی باید منافعی را نیز برای دریافت کننده پیامک در نظر بگیرند.

این مشترک تلفن همراه افزود: به عنوان مثال این که برای مدت یک هفته تنها تخفیف ارایه یک خدمت باشد کافی نیست و بیشتر تبلیغ شرکت است.

این بانوی شیرازی معتقد است که شرکت های تبلیغاتی باید ملاحظه ساعت ارسال پیامک و دریافت آن از سوی تلفن های همراه را داشته باشند، چرا که دریافت پیامک نابهنگام در مواقعی نظیر بامداد و نیمه شب آزاردهنده است و ممکن است حتی سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.

در نقطه مقابل برخی مشترکان تلفن همراه از پیامک های تبلیغاتی به عنوان ضد تبلیغ یاد می کنند و ارسال شدن این پیامک ها بدون اجازه مشترک را علت این نوع نگاه و دیدگاه خود می دانند.

فریدون شیرازی از مشترکان تلفن همراه می گوید: پیامک های تبلیغاتی عامل اختلال در کار و فعالیت روزانه و باعث بی توجهی به برخی پیامک های مهم و حیاتی است که گاه از سوی نزدیکان و اقوام ارسال می شود و عملا کاربرد و فلسفه ابداع و ارسال پیامک را تحت الشعاع قرار داده است.

این شهروند ساکن در غرب شیراز تاکید دارد که برخی اپراتورهای تلفن همراه اجازه ندارند که بدون اجازه مردم به آنها پیامک بفرستند.

شیرازی با اشاره به این که با وجود اعلام عدم تمایل خود به یکی از اپراتورهای همراه، همچنان از سیم کارت این اپراتور پیامک تبلیغاتی ارسال می شود، تصریح می کند که ارسال پیامک کسب اجازه از مشترک و اعمال نشدن آن توهین به شعور مردم است.

در این باره، نظر یک مدیر شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اول خدمات تلفن همراه کشور را جویا شدیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس که شرکت متبوعش به واسطه شمار مشترکان تلفن همراه جایگاه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است، می گوید: کسب اجازه از مشترکان درباره ارسال پیامک تبلیغاتی، تکلیفی است که از سوی رگولاتور به همه اپراتورها اعلام شده است و در صورتی که مشترکان تلفن همراه، عدم تمایل خود را در پاسخ به پیامک کسب اجازه اعلام کنند، بلافاصله این موضوع در سیستم ارسال پیامک مورد ملاحظه و اعمال قرار می گیرد و از آن پس دیگر برای مشترک، پیامک تبلیغاتی ارسال نخواهد شد.

عبدالعظیم قنبریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در صورتی که ارسال پیامک تبلیغاتی برای این دسته از مشترکان ادامه یابد، اپراتور موظف به پاسخگویی است و ما به عنوان اپراتور همراه اول حتما پاسخگو خواهیم بود و با شرکت و فرد خاطی برخورد خواهیم کرد.

خبرنگار ایرنا از این مدیر شرکت مخابرات ایران پرسید که با وجود گذشت 10 یا 15 روز از اعلام عدم تمایل برخی مشترکان به دریافت پیامک تبلیغاتی، هنوز این موضوع اعمال نشده و ارسال پیامک ها ادامه دارد؛ آیا این زمان برای اعمال این محدودیت کافی نیست؟

مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس گفت: به محض این که پیامک عدم تمایل به عنوان مثال عدد 1 از سوی مشترک ارسال می شود، این موضوع در سیستم اعمال می شود و اگر اشتباها پیامک تبلیغاتی ارسال شود، مشترک حق شکایت دارد و اپراتور پاسخگو خواهد بود.

قنبریان گفت که این گروه از مشترکان تلفن همراه می توانند از طریق دفاتر بازرسی اپراتورهای نسبت به اعلام شکایت خود اعلام کنند و این موضوع در اپراتور اول تلفن همراه، در سایت اینترنتی اپراتور نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها نیز می تواند محلی برای پیگیری شکایات مشترکان تلفن همراه باشد و آنها از این طریق، حقوق خویش را مطالبه کنند.



آخرين مطالب

 
ADS

آمار بازيد

درباره ما